
Nakit, banka hesabınızda duran paradır. Banka hesabınız, borsa ya da yatırım fonlarındaki gibi, likiditesi en yüksek nakit eşdeğeridir. Nakit para bir işletmenin oksijenidir. Nakit, işletmenin devamlılığını sağlar. Nakit, kazançtan çok daha önemlidir. Bir işletme kazanç elde etmese bile, eğer nakit parası varsa mevcutiyetini sürdürebilir. Bir diğeri ise karlı olduğu halde, eğer nakdi yoksa başı büyük dertte demektir.
Nakit, tahsil edilecek alacaklardan, müşterilerin borçlarından elde edilir. Nakit, ödemeleri uzun vadelere yayarak, yavaş yavaş yapılan ödemelerden elde edilir. Nakit, satışlardan elde edilir. Nakit sahibi olmak, bir işletmeyi borçlanmaktan korur ve buna paralel olarak faiz giderlerinden kurtarır. Nakit, işletmeyi hiç beklenmedik alım zorunluluklarından pazarlık etme şansı sağlar. Nakit, işletmeyi, satın aldığı malların bedelini peşin ödeyerek iskonto alma imkanı sağlar. Nakit, işletmenin, ortaklarına kar paylarını ve ikramiyelerini ödemelerini sağlar.
Küçük bir deniz nakliyat şirketi sahibinin her sabah yaptığı ilk iş, şirketinin nakit pozisyonunu kontrol etmektir. İkinci olarak da o günkü nakit ihtiyacını hesaplayıp, ihtyacı olan nakdi elindeki nakitten çıkarmaktır. Böylece bankadaki kredi limitini kullanıp kullanmayacağını bilmektdir. Şirketinin gelirlerini son kuruşuna kadar bilmektedir; çünkü, gemiler uzun süreli kontratlarla bağlanmıştır. Nakir; gemi personeline yapılacak ödemeler, liman masrafları ve ankraj için gerekiyordu. Sonuç olarak; maliyetleri en alt düzeyde tutmak ve gerekli nakdi eldeki nakit ile işlemek, işletmesinin karlılığını idare eden işletme sahibi için çok önemli hamlelerdir.
Elinizde, işletmenizin en azından iki aylık giderlerini karşılayacak kadar nakit bulundurmaya çalışın. Elbette, bu hiç de kolay değildir; fakat, iyi bir hedeftir.
İşletmenizin nakit sıkışıklığı çekmesine asla izin vermeyin.
Nakit hazinedir. Hazine nakit.
İş hayatında “rekabete dayanan istihbarat” ya da “sanayi casusluğu” diye bir gerçek vardır. “Rekabet istihbaratı”, “karşıt mühendislik” ya da genel adıyla “piyasa araştırması” üzerinde uzmanlaşmış çok sayıda şirket piyasada boy göstermektedir. Bu iş kolları, küçük işletmeler hakkındaki her şeyi işletme planı, teknolojisi, personeli, her şeyiyle ortaya çıkarmak için varolmuşlardır. Bu araştırma şirketleri genellikle kanuna uygun davranırlar. Zaten, birçok şirket hakkında, gözlemleyerek, haklarında sorular sorarak ve dinleyerek kolaylıkla bilgi edindikleri için, kanun dışı bir eylemde bulunmaya ihtiyaçları da yoktur. Bunlardan dürüst çalışmayan bazıları, rüşvet verip, yalanlar söylerler. Her ne anlama gelirse gelsin, amaç sonuçta şirketinizi tanımak, eksiksiz hale getirmek ya da şirketinizin piyasadaki konumunu yok etmektir.
Yapabileceğiniz tek şey patent almaktır. Eğer bir buluşunuza, bİr keşfinize ya da bİr fikrinize patent alamıyorsanız, bunu “ticari sır” haline getirin ve gizli tutun. Coca Cola firmasının Coca Cola formülü yüz yıllık ticari bir sırdır. Rakipleri, Beefeater markalı orjinalinin benzerini yapmak için on yıllarca birçok başarısız girişimlerde bulunmuşlardır; fakat Beefeater cininin reçetesi kilit altındadır ve anahtarı da İngiltere’de bilinmeyen bir zindanda saklıdır. Zildjian ailesi 400 yıldan beri, bando mızıka takımlarının da rock and roll gruplarının da kullandığı mükemmel çalgı zilleri üretim sırrı, çok sıkı bir şekilde korunan metalurji formülasyonundadır.
Eğer bir şey sizin için bir değer ifade ediyorsa, rakipleriniz için de değerlidir. Tüm keşiflerinizi ve icatlarınızı patent altına alın. Tüm markalarınızı ve sloganlarınızı tescilli marka haline getirin. Patentli formüllerinizi, üretim süreçlerinizi, makinelerinizi bir kasada kilit altında tutun. Hiç kimsenin sizin “Kara Kutu” nuzdan haberdar olmasına izin vermeyin. Eğer bir işi rakiplerinizden daha kolay, daha hızlı ya da daha ucuz yapmanın yolunu bulduysanız, bundan hiç kimseye bahsetmeyin. Özel uzmanlıklarınızla kimseye övünmeyin. Sessiz kalın.
Tescilli marka, çoğu zaman paha biçilmeyecek değerdeki bir entelektüel servettir. The Coca Cola Company, 1900’lü yılların başlarında, (artık RC Cola ve Pepsi-Cola’nın da kullandığı) cola sözcüğünün kullanım haklarını kaybetti; fakat diğer markasını asla yitirmedi. Şirket, içsel entelektüel değerlerini elliden fazla avukattan oluşan bir birim ile garanti altına almıştır. Coke, şirketin son derece güçlü bir şekilde korunan tescilli bir markasıdır. Kendine özgü yeşil rengi ve biçimiyle, klasik Coca-Cola şişesi patent yasaları ile korunmaktadır.
Sırlarınıza ya da teknolojinize biçtiğiniz feğere bağlı olarak, korumak ve bilgisayar sistemlerindeki sızıntıları önlemek, e-posta ve dökümanların çoğaltılmasını, dosyaların depolanmasını engellemek için güvenlik uzmanları tutun. Gereken yerlere video kameraları yerleştirin. Tasarımlarınızın ve elinizdeki verilerin hassasiyetine oransal olarak, tüm çalışmalarınızın her zaman güvenilebilecek kişiler olduğundan emin olun. Maalesef, beşinci yılına kadar son derece güvenilir olan bir eleman, onuncu yılında ortama ayak uydurmuş ya da bozulmuş olabiliyor. Bunun için tetikte olun. Tetikte olmak ve unutulmaz sanatçı Johnny Cash’i yad etmek için, kendi kendinize Johnny Cash’in unutulmaz mısralarından birini: “Gözlerim her zaman ardına kadar açıktır”ı mırıldanın.
İşletme sahiplerinin sahip oldukları entelektüel servetlerini koruma altına almak amacıyla, beyaz yakalı suçlar için yeni bir federal suç kanunu çıkarılmıştır. Yasa, Ekonomi Casusluğu Yasası olarak anılmaktadır ve son derece geniş kapsamlıdır. Örneğin, şirketin dahili telefon rehberinin çalınması bile hırsızı son derece büyük bir risk altına sokmaktadır. Cezalar ise son derece serttir. Bu yasayı ihlal etmekten hüküm giyenler, şirketi uğrattıkları zararın üç katı kadar para cezasına, hapis cezasına ya da her iki cezaya birden çarptırılabilmektedir. Bu yasalar, organize suç örgütlerine karşı getirilen CO yasalarının, beyaz-yakalılara uyarlanmış halidir. Tüm çalışanlarınızın bu yasalardan ve ihlal edilmesi halinde sonuçlarının ne olacağından haberdar olmalarını sağlayın.
Başarının sırrı, sır saklamaktır.