Kışlık Oto Lastikler İle Yoldan Ayrılmayın

Motorlu taşıt kullanımının dünyada ve ülkemizdeki yaygınlığına bakıldığında, en çok ölümlü kazaların trafikte iken meydana geldiği yadsınamaz bir gerçektir. Hava ve mevsimsel koşullar da kazalara uygun zemini hazırlar. Bu hava koşullarında en suçlu olan kar yağışı gibi görünse de kar yağış süresi kutuplara yakın ülkeler dışında sınırlı tarihler arasında gerçekleşir. 

Oysaki yağmur yağışı yıl boyunca devam eder ve çok daha tehlikeli kazalara sebep olur. Yapılan bir araştırmada Avrupa ülkelerinde 1 yıl içinde ortalama 140 gün boyunca yağmur yağışı olduğu ve trafik kazalarının %30-35’inin yağış kaynaklı yol kayganlaşmasına bağlı olarak gerçekleşmekte olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle seçtiğiniz yağmur lastiklerinin özellikleri ve doğru lastik seçimi hayati önem arz etmektedir. 

Mevsim değişikliğine göre otomobilinizin farklılaşan lastikleri en basit anlamda yaz ve kış lastiği olarak ayrılabilir. Aynı gibi görünen ve değişimi çoğu kimse tarafından önemsenmeyen bu lastik grupları incelendiğinde gerek lastiğin yapımında kullanılan malzemenin bileşenleri gerekse lastiğini sırt bölümünde yer alan katmanı açısından büyük farklar bulunur. Yağmur lastiği olarak tanıtılan lastik ise ıslak yolda tutuş sağlayan, malzemesinde özel bir bileşim bulunan yaz lastikleridir. 

Bu lastiklerin dolgu malzemelerinde yoldaki pürüzlere daha iyi uyum sağlamasına yarayan parçacıklı dolgu malzemesi bulunmaktadır. Yağmur lastiklerinin özellikleri değerlendirilirken lastik sırt desenine dikkat edilmesi gerekmektedir. Basıncı zemine en ideal şekilde dağıtarak yol tutuşunu en iyi sağlayan iç içe geçmiş V harflerinden oluşan desendir. Lastiğin sırt kısmından kenarlara doğru basıncı arttırarak yayan bu lastikler, ıslak zeminde su birikimini doğru şekilde dağıtarak kayma riskini minimuma indirir. 

Ancak V yönelimli desen, ortalama 215 milimetre genişliğinde sırt katmanına sahip olan lastikler için idealdir. Bundan daha geniş yüzeye sahip lastiklerde, sırt katmanında toplanan yağmur suyunun geçtiği aralık asimetrik lastikler ile karşılaştırılmaktadır. Fakat standart, tercih edilen yağmur lastiklerinin sırtlarındaki desen çoğunlukla yönelimlidir. Bu lastikler, yan kısımları kapalı simetrik olmayan lastiklerle karşılaştırıldığında yönelimli lastiklerin çekiş gücü özellikle virajlarda fark edilebilir düzeyde daha zayıf kalmaktadır.